Monday, January 09, 2006

Vad man icke kan tala om, därom måste man tiga


Wittgenstein hade svårt att få sin första bok publicerad. Flera förlag refuserade Tractatus Logico Philosophicus på 1920-telet. När han skickade manuset till von Ficker som var redaktör för tidskriften Der Brenner skrev Wittgensten så här i det medföljande brevet: ” av läsningen kommer Ni nämligen – därom är jag övertygad – inte att få ut alltför mycket. Ty ni kommer inte att förstå den; stoffet kommer att förefalla Er helt främmande. I verkligheten är det inte främmande för Er eftersom bokens mening är etisk, Jag ville tidigare i förordet ha med en mening som faktiskt inte står där men som jag nu skriver ner åt Er, eftersom den kanske kan bli en nyckel: Jag ville nämligen skriva, att mitt verk består av två delar: av det som föreligger här och av allt det som jag inte har skrivit, Och det här just denna andra del som är den viktiga

Ficker refuserade!

Det mest kända citatet från Tractus var: ”Vad man icke kan tala om därom måste man tiga”